Bøger / faglitteratur / kogebøger

Gourmet ekspressen

Tv-kokken Ainsley Harriott giver bud på hurtige og ukomplicerede retter.

d. 28. feb. 2003

Jette Landberg

d. 28. feb. 2003

Den glade engelske tv-kok, kendt fra BBC og DR2's Venner til middag, får nu sit eget program 3 måneder her i foråret. Programmet på DR2 har samme titel som denne friske, nede på jorden kogebog med 120 opskrifter på forretter, småretter, snacks, hovedretter og desserter. Alle retterne kan laves relativ hurtigt ovenpå en lang arbejdsdag; men samtidig er kokkens formål at vise at al hjemmelavet mad er bedre end færdigkøbt fastfood. Med dette realistiske udgangspunkt skal der nok være interesse for de indbydende opskrifter der repræsenterer Harriotts multikulturelle London. Det er retter der har appel til unge kokke med hang til snacks og sandwiches; det er heller ikke den store skræk for fedtprocenter der præger maden. Her er falafler, nachos, pølser i svøb, banana split, kebab og meget andet. Opskrifterne er enkelt og pædagogisk sat op, lige til at gå til. Enkelte af ingredienserne kan være svære at få fat på i den lokale brugs; det er nok lidt nemmere i London, men forrest i bogen er der henvisninger til en række specialforretninger. Et nyt farverigt pust i en lidt enklere og mere robust stil end den lige så populære Jamie Oliver.