Bøger / faglitteratur / kogebøger

Gourmet ekspressen - for fuld damp

En ny samling af lette opskrifter fra tv-kokken Ainsley Harriott.

d. 19. nov. 2003

Lone Krøgh

d. 19. nov. 2003

Den unge engelske stjernekok kendt fra BBC og DR2 har tidligere i år udgivet Gourmetekspressen (2002/13). Hans nye kogebog ligger i forlængelse af denne, hvad angår udstyr og typer af opskrifter: Knap A4-format, glittet papir og en del fotografier (dog ikke nær af alle retter), og selve opskrifterne er nemme at gå til og hurtige at lave, og de appellerer nok især til travle unge mennesker. Harriott bevæger sig i det multikulturelle London, og hans opskrifter er inspireret af hele verden og især Asien og Mellemøsten. Der er snacks & brunch, supper & forretter, hovedretter af fisk & skaldyr, af fjerkræ & kød og vegetarretter, småretter & tilbehør samt desserter. De fleste opskrifter kan angiveligt klares med 10-15-20 minutters forberedelse og 15-20-30 minutters tilberedelse. Inden man går i gang, vil jeg nok anbefale, at man checker de ganske vist korte ingredienslister, som kan indeholde ting, man ikke lige kan få i døgneren eller Brugsen. Anvendelse og efterspørgsel som forgængeren.

Informationer og udgaver