Bøger / faglitteratur / opskrifter

50 år med dessert- og konditorkunst

Professionel konditor og dessertkok Gert Sørensen beretter om sin karriere og sit fag.

d. 15. nov. 2005

Birgit Sloth

d. 15. nov. 2005

Gert Sørensen er en anerkendt mester inden for sit speciale. Han har skrevet flere bøger, bl.a. Festkager, 1997. Fra han var femten år, har han arbejdet som konditor og hele familien er blevet inddraget og smittet af den begejstring for faget, som også præger denne jubilæumsbog. Stig Egg. Sylvest giver en kort præsentation af Gert Sørensen og skriver senere et afsnit om hans tid som hotelvært i Christiansfeld, men ellers er det Gert Sørensen, der selv beretter om sin karriere og især om de mange år ved Konditoriet i Tivoli. Derudover er der korte omtaler af gamle konditorier både i Danmark og i udlandet, berømte kagers historie, menukort gennem tiderne og de gastronomiske ordner. Gert Sørensen er en samler, og bogen er fyldt med fotografier af overdådige kager, men også ceremonier med kendte folk, udnævnelser, personaleopstillinger, diplomer, menukort og takkekort. Bogen bringer en del opskrifter, hvoraf de fleste er for professionelle. Gennem alle årene har Gert Sørensen været faglærer, og for nuværende og kommende kolleger er bogen en guldgrube af kulturhistoriske oplysninger, der kan medvirke til at fastholde en faglig stolthed.