Bøger / faglitteratur

10 bud : på kultur, identitet og værdier i Danmark

10 markante personer giver hver deres bud på kultur, identitet og værdier i dagens Danmark. De 10 meget forskellige tværsnit skaber en nuanceret forståelse af dagens udfordringer og muligheder.

d. 14. mar. 2012

Søren Brunbech

d. 14. mar. 2012

For læsere med interesse for integrationsdebatten, og bogen vil også kunne bruges som supplerende læsning i samfundsfag på gymnasieniveau.

10 bidrag, af lige så mange forfattere, der fra forskellige synsvinkler og udgangspunkter belyser emner som integration, multikulturalisme og i en hvilken grad man kan stille krav om, at etniske minoriteter skal overtage danske værdier. Redaktøren er den iranskfødte professor ved Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet Mehdi Mozaffari, der i sit bidrag diskuterer om demokratierne skal demokratisere hele verden for enhver pris, og om hvordan vi udbreder de demokratiske værdier i vores "lille Mellemøsten" her i Danmark. Der er både indlæg af mest beskrivende karakter, fx om koranskoler i Danmark, udviklingen i organisationen Hizb ut-Tahrir, og om hvordan det er at arbejde som dansker i Bazar Vest i Gellerupparken i Århus, og mere debatterende bidrag af bl.a. Karen Jespersen og Naser Khader. Sproget er generelt set alment tilgængeligt, og der er referencer og forslag til videre læsning efter de enkelte artikler.

Islams magt : Europas ny virkelighed, 2010 af Karen Jespersen og Ralf Pittelkow er en nyere titel i den lange række af debatbøger om kultursammenstød og integration, men med skarpere holdninger.

Artikler der fra forskellige sider belyser de udfordringer, Danmark står over for som multikulturelt samfund, og som kan være med til at kvalificere debatten.