Bøger / faglitteratur / bibliografier

Øregaard - tiden, kunsten & den vestindiske forbindelse

Udgivet i forbindelse med udstillingen "På sporet af det skønne - fra København til Dansk Vestindien".

I krydsfeltet mellem kunst og kulturhistorie præsenteres historien om Øregaards bygherre Johannes Søbøtker og hans slægt som en del af den store fortælling om et af danmarkshistoriens farverige kapitler nemlig overgangen fra den florisante tid til guldalder-epokens kriseår.

d. 8. mar. 2011

Torben Wendelboe

d. 8. mar. 2011

Værket henvender sig med sine mange aspekter bredt til publikumsgrupper med interesse for dansk kolonihistorie, for museer, for kulturhistorie og arkitektur og i sagens natur for Gentofte kommunes lokalhistorie.

Museet Øregaard i Hellerup er blevet restaureret og nyindrettet, hvilket antologien markerer. Værket kommer langt omkring i skildringen af huset og dets skabere. Huset blev bestilt af den rige skibsreder og storkøbmand Johannes Søbøtker, der grundlagde sin formue i årene før ulykkerne haglede ned over Danmark i begyndelsen af 1800-tallet. En stor del af formuen skyldtes slavearbejde i Dansk Vestindien. Det spor tegnes godt op i værket. Men også den idé- og kulturhistoriske tanke bag anlæggelsen af landstederne omkring år 1800, den tilknyttede salonkultur osv. tegnes op, arkitekten bag, Joseph Ramées franskinspirerede virke i landet (han tegnede bl.a. også Sophienholm) karakteriseres, landskabsmaleriets opkomst i tiden og dets prægning af landstedernes haveanlæg belyses sammen med tanker om indretning og livet i de smukke huse: hvad spiste man fx. Tanker og forskning bag renoveringen er også med i dette righoldige værk med fine artikler om ikke blot et smukt hus men om en hel hel epoke i Danmark og Dansk Vestindien, som også inddrages. Et fremragende tidsbillede. Smukt ill. Noter. Litteratur.

Værket er bredt anvendeligt i litteraturen om epoken, i et så bredt felt som fra fx Salon på Sophienholm, 2010, til fx Alex Frank Larsen: Slavernes slægt, 2008.

Stateligt værk om et hus og en epoke.

Politiken

d. 8. jan. 2011