Bøger / faglitteratur til børn

Kender du danskernes kolonier? : Tranquebar, Guldkysten, Dansk Vestindien

Gennem den indiske dreng Ali, den ghanesiske dreng Akim og den vestindiske dreng Adam fortælles om de tidligere danske koloniers historie og om, hvordan forholdene er i dag.

Steen Agger (skole)

d. 13. okt. 2000

Palle Petersen har tidligere skrevet om Grønland, Færøerne, Island og Vietnam i samme serie. Også denne gang har han ladet et barn være udgangspunktet for fortællingerne. Ali bor i Trankebar i Indien, Akim på Guldkysten i det nuværende Ghana og Adam Petersen bor på en af de tre vestindiske øer, som nu hedder Jomfruøerne og tilhører USA. Indimellem beretningerne om de tre 10-12årige børns hverdag fortælles om kolonitiden og om situationen i dag. Illustrationerne består af et herligt sammensurium af nutidige farvefotos, gamle stik og malerier, skilte, vittighedstegninger og kort. Det lyder meget kulørt og lidt kaotisk, men jeg synes, bogen fungerer udmærket. Og forfatterens skildring af Danmark som en til tider meget svag kolonimagt er formentlig ikke forkert. Bogen vil givetvis appellere mere til målgruppen end de lidt ældre bøger, der i forvejen findes om emnet. Kan anvendes i forbindelse med undervisning i historiske emner på 4.-7. klassetrin.

Jytte Kjær Schou

d. 13. okt. 2000

Børnefagbog, der kan læses fra ca. 11 år, om de gamle danske kolonier Tranquebar, Guldkysten og Dansk Vestindien, med det indbydende layout, der også kendetegner de øvrige bøger i serien. Palle Petersens engagerende, causerende tekst og de mange moderne farvefotos og fine samtidige illustrationer formidler i børnehøjde et stykke dansk kolonihistorie blandet med indtryk fra det moderne hverdagsliv sammesteds. Det historiske stof er vægtet højt, og Palle Petersen giver klare beskrivelser og personlige vurderinger af kolonitiden og den betydning, den fik for eftertiden. Han giver desuden læseren et levende indtryk af nutiden ved at beskrive tre børns tilværelse i de tre områder, og læseren præsenteres også for børnenes syn på kolonitiden og dens eftervirkninger.

BUM

Årg. 18, nr. 3/4 (2000)