Bøger / faglitteratur til børn / ordsprog

d. 9. okt. 1997

Søren Møller

d. 9. okt. 1997

En samling traditionelle danske ordsprog samlet og illustreret af Storm Petersen. Bogen udkom første gang i 1948 med titlen 620 danske ordsprog, anden gang lidt forøget i 1973 med titlen700 danske ordsprog, som er identisk med den nu nye udgave, bortset fra at der er tilføjet et forord, hvor Johannes Møllehave causerer lidt om ordsprogs oprindelse og væsen, og så er formatet lidt større, så tegningerne kommer bedre til deres ret. Ordsprogene er de samme, som kan findes i flere andre danske samlinger, så det specielle ved bogen er Storm P.s udmærkede tegninger, som der ses én af på hveranden side.

d. 19. dec. 2018

Marja-Liisa Bindslev

d. 19. dec. 2018

700 ordsprog med ca. 80 Storm P.-illustrationer jævnt fordelt. Det er udmærket underholdning, men nu er der jo de senere år udkommet så mange bøger med Storm P.'s tegninger, at markedet snart må være mættet; hvad selve ordsprogene angår, så er det også muligt at finde dem andre steder. Kedeligt (for forlaget) at bogen udkommer på denne årstid - det ville ellers være en oplagt mandelgave. Men det vil da også være dejligt, hvis bogen ligger i min tandlæges venteværelse næste gang, jeg skal slå de sidste 10 minutter af ventetiden ihjel.

Land & folk

d. 25. maj 1973