Bøger / faglitteratur / taler

30 taler - 30 år : udvalgte taler 1976-2006

Uddrag fra nogle af statsminister Anders Fogh Rasmussen taler gennem de sidste 30 år med temaerne: Fra Venstres Ungdoms landsformand til Venstres formand ; liberalisme - den tredje vej! ; Kulturkamp ; Frihed og ansvar - Grundtvig og Kierkegaard ; Sikring af frihedsrettighederne ; Opgør med samarbejds- og tilpasningspolitikken ; En aktiv udenrigs- og sikkerhedspolitik ; Statsminister.

2006

Bent Birk Kristensen

2006

Den 19. september slog Anders Fogh Rasmussen den tid en Venstre-mand har siddet som Danmarks statsminister. Knap 5 år er det foreløbig blevet til, og rekorden fejres med denne hyldestbog. Et udpluk fra 30 taler Anders Fogh har holdt igennem de sidste 30 år. Talerne er inddelt i 8 temaer og kronologisk inden for det enkelte tema. Hvert tema indledes med et kort perspektiverende afsnit af redaktør Ejvin Bjørnkjær. Af udvalget fremgår det, at Anders Fogh er velbevandret på vidt forskellige områder, og at flere af hans kontroversielle synspunkter, som har været luftet de senere år, har sin oprindelse for mange år siden. Fogh beskæftiger sig både med Grundtvig og Kierkegaard, gør sig forskellige ideologiske overvejelser om liberalismen som den tredje vej mellem kommunisme og konservatisme, og hans udtalelser vedrørende samarbejds- og tilpasningspolitikken under besættelsen er også medtaget. Talerne er plukket fra vidt forskellige anledninger, men fælles for de fleste er desværre, at de er gengivet i uddrag, og det fremgår ikke hvor meget der er udeladt. Det forringer væsentligt bogens værdi som kildesamling, hvor den i stedet primært er for interesserede uden den store kritiske distance til statsministerens og Venstres udvikling igennem de seneste 30 år.

Rune Lykkeberg

Berlingske tidende