Bøger / skønlitteratur til børn / noveller

d. 18. dec. 2018

Jens Lorentzen

d. 18. dec. 2018

Med udsendelsen af 78 danske folkeeventyr er 2. udgaven af Danske folkeeventyr fuldendt. Ligesom første del Danske folkeeventyr er teksten i de enkelte eventyr, og illustrationerne af ThormodKidde, fotografisk genoptryk af den gamle udgaves. Efterskriftet i dette bind behandler 1600-tallets Frankrigs miskredit af folkedigtningens mest populære genre, fablen og folkeeventyret, der fårsin grundlæggende status i Vesteuropas kulturhistorie med udgivelserne af Æsops fabler sat på vers af M. de la Fontaine (1668) og Charles Perrault: Gåsemors eventyr (1696-97). Folkeeventyret var atsammenligne med nutidens triviallitteraturs imødekommelse af den menneskelige drøm om »lykke«. For og bagside er illustrationer af Manden i huset og Prinsessen med de tolv par guldsko, ligeledes afThormod Kidde i farve. Eventyrene vil kunne læses højt fra ca. 7 år og selvlæses fra ca. 11 år og henvender sig til alle eventyrelskende læsere. Opdelingen i de 2 bind må siges at være etlånervenligt plus, at såsamtidigt papiret er blevet af en bedre, smudsafvisende kvalitet må siges at være et ekstra gode. Anbefales købt som Danske folkeeventyr (2. udg.).