Bøger / faglitteratur / kogebøger

150 fedtfattige favoritter : nye og gamle

Samling af de mest populære retter fra forfatterens bøger, samt fra tiden som madskribent i Alt for damerne. De gamle opskrifter er nyillustrerede og gjort tidssvarende.

2007

Anne Grete Jacobsen

2007

Når man siger fedtfattig mad, siger man næsten i samme åndedrag Anne Larsen, for hun er om nogen blevet kendt for gode og velsmagende opskrifter på fedtfattig mad. I 1997 kom Fedtfattig kost - gode hverdagsretter, året efter Fedtfattig kost - festretter og i 2001 150 fedtfattige favoritter. Den indeholdt 50 af de mest populære opskrifter fra hver af de to første bøger plus 50 af de mest populære retter fra Anne Larsens tid som madskribent på Alt for damerne. Nu kommer så 2. udgave af denne bog, og bortset fra at billederne fremstår en anelse skarpere, er de eneste ændringer, at der er udeladt to sider. På den ene side var Anne Larsens tak til ... og på den anden side skrev hun lidt om sig selv. I forordet til 1. udgaven skrev Anne Larsen i 2001 om oliesprayflasker: "Om kort tid har jeg en mere med lys balsamicoeddike". Den har hun stadig ikke fået - i hvert fald ikke i følge forordet til 2. udgaven. Der er ingen grund til at anskaffe sig 2. udgaven, hvis biblioteket har 1. udgaven. Når det er sagt, synes jeg, bogen stadig er en god og all-round kogebog med vægt på det fedtfattige blandt den store mængde af kogebøger, vi har fået i de senere år. Her er foreslag til alle døgnets måltider: morgenmad, frokost, forretter, hovedretter, desserter, bagværk og tilbehør, så her er masser at lade sig inspirere af.

Folkeskolen

Årg. 118, nr. 41 (2001)