Bøger / faglitteratur

d. 6. apr. 2021

Christine Christensen

d. 6. apr. 2021

Gode rammer for arbejdet med leg er vigtige, hvad enten du er pædagog, lærer, formidler på et museum eller slet og ret et kreativt menneske. Men hvad er legens præmisser egentlig, og hvordan kan de udfolde sig i hverdagen?.

At lege er en vigtig dimension for både børn og voksnes trivsel og ikke mindst vores sociale, psykiske og fysiske udvikling. Disse 10 "tanker" henvender sig både til private og fagfolk og hjælper med at identificere en række vigtige parametre for legens univers, modet til at lege, det stof legen er skabt af og de drømme, den indeholder. Forfatteren, der er professor ved Designskolen Kolding, har forsket i legens mange aspekter i mere end 10 år og ønsker med denne udgivelse, at klæde forældre og professionelle på til at skabe gode forudsætninger og rammer for alle former for leg. Et vigtigt fokuspunkt er legens selvstændige betydning; det at legen har mening i sig selv og ikke kun som et middel til at opnå et andet mål.

Lettilgængelig og gennemarbejdet guide til legens mangfoldige univers. Forfatteren har stor viden om legens betydning, og den forskningsbaserede tilgang tilbyder en overskuelig faglig tilgang til at arbejde mere bevidst med legens potentiale. Bogen indeholder ikke konkrete legeforslag, men en række eksempler på børns egne lege.

Der er kommet en del nyere bøger om leg, denne minder en del om Kort & godt om legLeg. I Leg fokuserer forfatteren på legens betydning for den menneskelige udviklingDer er kommet en del nyere bøger om leg, denne minder en del om Kort & godt om leg. I fokuserer forfatteren på legens betydning for den menneskelige udvikling.