Bøger / faglitteratur / bibliografier

Stedet fortæller : om Dansk Vestindien

Om de dansk vestindiske øer, St. Jan, St. Thomas og St. Croix og deres historie, set gennem de menneske-påvirkede landskaber og den overlevede bygningskultur.

d. 13. okt. 2016

Søren Møller

d. 13. okt. 2016

En rigt illustreret bog om de dansk vestindiske øer, St. Jan, St. Thomas og St. Croix og deres historie, set gennem de menneske-påvirkede landskaber og den overlevede bygningskultur. For interesserede i dansk kolonihistorie og arkitektur.

Forfatteren er arkitekt og har rejst på øerne. I indledningen er der kapitler generelt om koloniens historie, befolkning, plantagedrift sukkerindustri og salget til USA. Derefter beskrives små herresæder, byhuse, slaveboliger, dyrkningsmønstre, sukkerfabrikker, forter, kirker og kirkegårde. Herudfra fortælles om mange personer og begivenheder i øernes historie. Illustreret med mange nutidige farvefotos, gamle fotos og landkort.

Fremstilling med mange detaljer i nem forståelig form. Illustrationerne er gode og flot gengivet på et halvstort sideformat, hvor de kommer til deres ret.

Der er skrevet meget om de dansk vestindiske øer, - oftest om ejerforhold, slaveri, øernes økonomi og sukkerproduktion, - og desuden forskellige allround rejseguides. Med fokus som her på bygningshistorien findes Kunstakademiets vestindienstudier - opmålinger 1961 af bygninger på St. Thomas & St. CroixDansk VestindienKolonierne i Vestindien. Og rejseguiden Dansk Vestindien bringer også en del beskrivelser og fotos af bygninger. Kolonierne i Vestindien er stadig et anvendeligt hovedværk om øernes historie genereltDer er skrevet meget om de dansk vestindiske øer, - oftest om ejerforhold, slaveri, øernes økonomi og sukkerproduktion, - og desuden forskellige allround rejseguides. Med fokus som her på bygningshistorien findes Kunstakademiets vestindienstudier - opmålinger 1961 af bygninger på St. Thomas & St. Croix. Og rejseguiden bringer også en del beskrivelser og fotos af bygninger. Kolonierne i Vestindien er stadig et anvendeligt hovedværk om øernes historie genereltDer er skrevet meget om de dansk vestindiske øer, - oftest om ejerforhold, slaveri, øernes økonomi og sukkerproduktion, - og desuden forskellige allround rejseguides. Med fokus som her på bygningshistorien findes Kunstakademiets vestindienstudier - opmålinger 1961 af bygninger på St. Thomas & St. Croix. Og rejseguiden Dansk Vestindien bringer også en del beskrivelser og fotos af bygninger. er stadig et anvendeligt hovedværk om øernes historie generelt.

Jyllands-posten

d. 11. nov. 2016