Bøger / faglitteratur til børn

Slavernes børn : en historie om Dansk Vestindien

Gennem den vestindiske pige Amy fortælles om de tidligere Dansk Vestindiske Øers historie og om, hvordan forholdene er i dag.

Lotte Lykke Simonsen

d. 1. feb. 2001

En ny bog fra Palle Petersen, hvor vi på en spændende måde bliver ført ind i en fremmede og anderledes verden. I denne bog møder vi pigen Amy, der bor på øen Sankt Croix i Vestindien. Amy er efterkommer af de slaver, som danskerne bragte dertil fra Afrika og bogen fortæller historien om de Vestindiske øer, lige fra 1492, hvor Columbus opdagede øerne, til livet på øerne i dag, hvor turismen er en stor del af hverdagen. Bogen kommer ind på emner som, slaveri, hvide og sorte, danske forfædre, turister, fester og traditioner, skolegang, besøg fra Danmark, m.m. Sproget er flydende og bogen er rigt illustreret med flotte farvefotos (som får denne lektør til at drømme sig ned på tropeøen!). Bogen ligner i stil og layout forfatterens tidligere bøger om børn fra andre lande. F.eks. Børnene på isen (00/13). Forfatteren udgav i 2000 bogen Kender du danskernes kolonier? (00/46), som indeholder mange af de samme emner, men som nok er til de lidt større børn. En bog til børn fra 9-10 år.

d. 1. feb. 2001

Ole Frøslev Christensen (skole)

d. 1. feb. 2001

En let tilgængelig fremstilling af livet på De Vestindiske Øer før og nu. Pigen Amy på ti er lidt formelt den gennemgående person. Vi lærer hende ikke rigtig at kende, og hun bruges mest til at formidle et indtryk af skoleforholdene og, gennem hendes familiehistorie, den afrikanske arv. På dobbeltsideopslagene behandles bogens emner i en sammenhængende og velskrevet om end lidt upersonlig tekst og en række skarpe og farverige fotos. Vi hører om de danske forter, vandflyverforbindelsen mellem øerne, skolelivet, fester og traditioner, og så i lidt mere tekstrige afsnit om opdagelsen, kolonitiden, slavehandelen, plantagedriften og salget af øerne til USA. Flere steder savner man en oplysende billedtekst, og både teksten og de flotte fotografier er ikke fri for at virke lidt uengageret. Mest gods er der i de historiske afsnit, som til gengæld findes i anden litteratur om emnet. Indholdsmæssigt svarer bogen til Dansk Vestindien i dag fra 1987, som dog er mere dybgående og beregnet for større elever. For børn omkring 4.-5. klasse er Palle Petersens bog en absolut anvendelig tilgang til emnet.

Geografisk orientering

Årg. 31, nr. 5 (2001)