Bøger / faglitteratur / bibliografier

Offentligt eller privat? : historiske og aktuelle udfordringer i politik og økonomi

En række udvalgte problemer og diskussioner fra mødet mellem det offentlige og det private indkredses og belyses inden for temaerne international politisk økonomi, virksomhederne og den politiske regulering samt politisk kultur.

d. 7. sep. 2010

Søren Brunbech

d. 7. sep. 2010

Målgruppen er primært forskere og studerende ved videregående uddannelser, men også politiske beslutningstagere, ledere i det offentlige og den almindeligt samfundsinteresserede læser.

Det overordnede tema for bogen er forholdet mellem det offentlige og det private, eller mellem stat og marked. Det belyses fra vidt forskellige udgangspunkter i 17 kapitler af 25 forskere, der alle har tilknytning til International Center for Business and Politics ved CBS. Kapitlernes indhold varierer fra Storbritanniens erobring af verdensherredømmet i 1700-tallets midte i samspil med de private handelskompagnier, til lobbyvirksomheder, tænketanke og andre "vidensregimers" påvirkning af den økonomiske politik i udvalgte lande, den sproglige mangfoldighed som legitimeringsstrategi i EU, og til undersøgelser af hvor globaliserede de stor danske virksomheder egentligt er. Den sproglige tilgængelighed varierer, men det meste kan læses også uden akademiske forudsætninger. Litteraturhenvisninger efter de enkelte kapitler.

Nogle af temaerne om forholdet mellem det offentlige og private behandles bl.a. også i Carsten Greve Offentlig ledelse : teorier og temaer i et politologisk perspektiv, 2009 og i Det er så yndigt at følges ad : en debat- og metodebog om offentlig-privat partnerskab, 2006.

17 kapitler med forskellige synsvinkler på forholdet mellem det offentlige og det private, skrevet af forskere, men i et sprog og en form så de også vil kunne læses uden for universitetsverdenen.

Økonomi & politik

Årg. 84, nr. 2 (2011)