Bøger / skønlitteratur / politisk satire

Nyheder fra et brændende alfabet

Fiktive og satiriske nyhedsartikler om politik, kultur og begivenheder. Forfatteren berører med sine fiktive breaking news for eksempel minkindustrien, pensum i daginstitutioner og modens kultursymboler. For læsere af samfundssatire.

d. 24. mar. 2021

Martin Minka Jensen

d. 24. mar. 2021

Rasmus Lund har skrevet en samling af fiktive nyhedsartikler, der satirisk tager livtag med medierne forskelligartede tilgange til breaking news og clickbait. På den måde danner han en pastiche over mediernes magt og målsætninger. Udgivelsen rummer samfundssatiriske artikler om fx minkindustrien, jakker af mærket Canada Goose og hvad der læres i Danmarks daginstitutioner og skoler. Som fx når han skriver om at PISA-test har vist, at elever i folkeskolen har bedst ved at lære "kapitalfabetet", der rummer undervisning i navne på multinationale virksomheder og organisationer. Derfor skæres der ned på alle andre fag. Der er tale om fiktive byer, borgmestre og fagfolk, der citeres i artiklerne.

Sjov og kritisk tilgang til samfundssatiren. Bogen byder på et skævt og polemisk bidrag til en debat om kultur, politik og samfund. De mange referencer til kulturelle og politiske symboler, giver en bred berøringsflade. Der er tale om et kærkomment bidrag til en dansk tradition for samfundssatire a la Svikmøllen og Blæksprutten, dog uden tegninger.

GildetEt frisk pust og Et frisk pust er andre bud på samfundssatire, dog mere prætentiøse og filosofiskeGildet og er andre bud på samfundssatire, dog mere prætentiøse og filosofiske.