Bøger / skønlitteratur til børn / roman

Mitzi

Mitzi drømmer om at blive et musikidol. Hun forlader sin lille franske flække, og i Berlin møder hun mange sære eksistenser. Her starter hun sit eget band.

Jytte Kjær Schou

d. 14. sep. 1999

Ungdomsbog i den populære Gyldendals grå serie, der kan læses fra ca. 14 år, om den oplevelseshungrende Mitzi og hendes flugt fra den franske provins. Efter et au pair job og et kortvarigt ægteskab med en meget ældre mand går hendes odysse gennem Berlin, hvor hun møder sære og syrede eksistenser som venstreorienterede kollektivister, en gentlemantyv og eksperimenterende kunstner, feminister m.fl., og her starter hun sit band. Sproget er nutidigt, og dialogerne indeholder moderne slang og en del franske og engelske vendinger. Det er ikke tale om en almindelig udviklingshistorie, hvor læseren har mulighed for at identificere sig med hovedpersonen. Personerne er stærkt overdrevne karikaturer, og historien er fortalt uden forsonende humor med en køligt ironisk distance, der lader læseren ret kold over for Mitzis skæbne.

Bodil Pedersen (skole)

d. 14. sep. 1999

En utraditionel ungdomsbog, der både fascinerer, udfordrer og provokerer sin læser. Bogen handler om prinsessen/teenageren Mitzi, der keder sig gudsjammerligt i sine forældres franske slot. Derfor går hun ganske enkelt hjemmefra, men keder sig også som au-pair pige i Nordtyskland. Først da hun via sin deltagelse i et pigeband i Berlin lærer et utal af skæve eksistenser at kende, hjælper det. Handlingen balancerer mellem virkelighed, drøm og fantasi og associerer til eventyrverdenen, også jvf. originaltitlen "Abendteuer einer Provinzblume". Hovedpersonen gennemgår en løsrivelsesproces og vender hjem igen til sidst. Form og indhold harmonerer godt sammen. Sproget er kompakt med mange billeder, men det letter forståelsen, at fortællingen er inddelt i små overskuelige og afrundede sekvenser. Tonen er humoristisk med stænk af sarkasme, der spidder det materialistiske borgerskab. En anderledes læseoplevelse med mange lag for tålmodige, åbne læsere, gerne med frankofile tilbøjeligheder. Der er en del franske udtryk og vendinger. 14 år og opefter.

d. 17. dec. 1999

Steffen Larsen