Bøger / faglitteratur / undervisningsmaterialer

Journalistik for tiden : nyhedstekster i undervisningen

Med henblik på undervisningen i journalistik og medier i folkeskolen og gymnasiet gennemgåes journalistikkens forandrede vilkår fra trykte tekster til digitale, brugerdrevne medier. Herudover beskrives, hvordan de journalistiske metoder og pressens rolle ændres.

d. 8. nov. 2013

Henrik Munch Jørgensen

d. 8. nov. 2013

Denne studiebog henvender sig overvejende til lærerstuderende i fagene dansk og samfundsfag samt til lærere i disse fag i grundskolens overbygning og på de gymnasiale uddannelser. Bogen giver den faglige ballast til at kunne undervise kvalificeret i journalistik og medier.

Der er sket en eksplosiv udvikling og forandring indenfor medieverdenen og det journalistiske univers. Nye medier er kommet til, pressens rolle har ændret sig og mediebrugeren spiller en anden rolle end tidligere. Denne bog tager pulsen på denne nye medieverden og den undervisningsmæssige formidling heraf. Bogen er velbegrundet og velunderbygget. Teksten giver en god faglig ballast til at kunne videreformidle journalistikkens forandrede medielandskab i både grundskolen og på de gymnasiale uddannelser samt indeholder meget vedkommende stof til samtale på læreruddannelsen.

Bogen kan læses i samspil med undervisningsmaterialer som Mere avis? Naturligvis!, 2012 og Zoom - en grundbog i medier, 2011.

Velbegrundet, aktuel og relevant udgivelse om journalistikkens og mediebilledets forandring. Bogen bør stå på hylden på lærerseminariernes biblioteker samt hos dansk- og samfundsfagslærere i grundskolens overbygning og på de gymnasiale uddannelser.

Journalisten

2014, nr. 1