Bøger / faglitteratur

Jeg og min krop : selvhjælpsbøgernes tankesæt og den aktuelle verden

Akademisk undersøgelse af, hvordan selvhjælpsbøger i perioden 2000-2020 vejleder sine læsere til det gode liv. Hvad er det gode liv og selvhjælpsbøgernes tankesæt? For voksne læsere af forskningslitteratur inden for sociologi og filosofi.

d. 16. sep. 2022

Inger Nygaard Kaad

d. 16. sep. 2022

Forskningsbaseret bog, hvor forfatteren ud fra et tekstkorpus på 50 selvhjælpsbøger fra perioden 2000-2020 belyser og perspektiverer selvhjælpsbøgernes tankesæt. Forfatteren har valgt at gå i dybden med tre emner inden for selvhjælpslitteraturen: Oprydning, skønhedspleje og mindfullness (primært at leve i nuet). Bogen er delt i fire afsnit: Forestillingerne, Filosofien, Åndshistorien og Aktualiteten. Bogen belyser til sidst sexchikane og wokeisme. Bogen indeholder modeller/grafik samt et fyldigt noteapparat.

Bogens emner er rigtig interessante, og det er spændende at få populærkulturen analyseret ud fra selvhjælpsbøgerne, men der er en del, man som udenforstående ikke forstår. Det er en smal udgivelse p.g.a. den akademiske skrivestil og de mange henvisninger og citater til forskere, filosoffer m.m. Er man i målgruppen vil man få en meget grundig og dybdegående analyse.

Bogen henviser flere gange til Svend Brinkmann - særligt dette værk: Stå fast som læsere, der ikke selv er forskere, vil kunne forstå.