Jeg-automaten : teologisk kritik af et menneskebillede

Teologisk kulturkritik af det nye menneskebillede der kun har blik for "jeg"et' og dermed ikke ser, at der kræves både et "jeg" og et "du" for at verden åbner sig.

Anmeldelser (7)

2007

Martin Hjelmborg

2007

Bogens undertitel er "teologisk kritik af et menneskebillede". Før i tiden skulle man blot møde på arbejde og gøre sit bedste og hvis resultatet var tilfredsstillende, var der ingen arbejdsgivere, der interesserede sig for hvad man mente eller foretog sig privat. Nu om dage er det officielle menneskesyn, at du skal involvere både krop og sjæl i arbejdet døgnet rundt og være totalt engageret. Dette udleder bogen af alle de "buzz-words" eller blandt medarbejdere på gulvet kaldet "bullshit", som det officielle Danmark samt offentlige og private arbejdsgivere strør om sig, især på deres hjemmesider og i stillingsopslag. Det er ord som "omstillingsparat", "kompetencer" (af enhver art), "fleksibilitet", "kreativitet" osv. Det er, hvad enten du ser en jobannonce på en direktørstilling eller et rengøringsjob. Forfatteren uddyber det med, at der gennem diverse kurser og medarbejdersamtaler lægges op til at man laver sig selv om til det, virksomheden ønsker og er sin egen kontrollør. Dette starter allerede i børnehaven (skudsmålsbog) og i skolen (ansvar for egen læring). Tilsidst ender vores menneskeopfattelse her, advarer bogen. Skarpsindig og relevant kritik i enkelt, engageret sprog, især i de beskrivende afsnit (bogens 1. halvdel). Den 2. halvdel er skrevet med teologisk-historiske briller på og viser, hvor snævert ovennævnte menneskesyn er. Henvisninger og oplysninger.

Kristeligt dagblad

d. 21. nov. 2006

Birgitte Stoklund Larsen