Hvide pletter : kritik af statens udflytning

Et debatindlæg om baggrund og effekt af udflytning af statslige arbejdspladser fra København til forskellige steder i provinsen.

Anmeldelser (4)

d. 29. jan. 2018

Jytte Bræmer

d. 29. jan. 2018

Et debatindlæg om baggrund og effekt af udflytning af de mange statslige arbejdspladser. For den samfundsinteresserede borger og politikeren.

Forfatteren betoner, at han selv er vestjyde, men han er mest kendt som mangeårig debattør indenfor pædagogik og kultur og medarbejder ved DR. Han har gennem det seneste år skrevet en del debatindlæg i Jysk-Fynske Mediers tillæg "Danmark" om det ufornuftige i udflytningen af statslige institutioner. Nu samler han artiklerne i bogform for at nå ud i en bredere kreds. Han argumenterer imod beslutningen ud fra det store videnstab og deraf følgende effektivitetstab. Han reflekterer over baggrunden for beslutningen, som han karakteriserer som en kombination af jagt på politiske stemmer i provinsen og et mangeårigt kulturelt had mod hovedstaden. Han betegner det selv som jydeklynk og tabernes hævn.

Bogen bærer præg af at være en samling af debatartikler, der er blevet til en bog. Det betyder, at der er mange gentagelser, og der er ikke rigtig en naturlig progression og helstøbthed over bogen. Forfatteren er velinformeret og har mange gode og velunderbyggede argumenter, men hans egen lidt nedladende holdning og postulerede motiver hos dem, der ikke mener det samme, svækker sagligheden. Han er skarp og velskrivende, så det er et vægtig indlæg i debatten, omend man kan diskutere, om grundstoffet skulle være bearbejdet, inden udgivelse i bogform.

Emnet har ikke været behandlet i bogform før.

Jyllands-posten

d. 1. apr. 2018