Fatamorgana : pressefotografiets virkelighed og læserens

En analyse af læsernes opfattelse af og forventninger til avisens fotografier holdt op mod de konventioner om troværdige data og sandfærdige informationer avisen ellers repræsenterer.

d. 30. okt. 1998

Annemette Suhr

d. 30. okt. 1998

Hvordan læser man et fotografi? Læser almindelige mennesker avisens billeder anderledes end de professionelle mediefolk, der udvælger dem? Det er spørgsmålene og udgangspunkt for lektor Bruno Ingemanns undersøgelse af 16 menneskers læsning af 16 udvalgte billeder. Kommunikationsteorier, der bruges som baggrund, præsenteres i bogens indledende afsnit, og de 16 forsøgspersoners reaktioner på billederne og de emner, billederne repræsenterer, udgør bogens hoveddel. Undersøgelsen er enestående i Danmark, fordi den som noget nyt forsøger - og tilsyneladende lykkes med - at vise, at der er en sammenhæng mellem læsning af et billede og et menneskes personlige baggrund. Sproget i bogen holdes i overvejende videnskabelig jargon, og den er nok lige lovlig svær for opgaveskrivere på folkeskoleniveau. Uddannelsesniveauer derover vil især kunne bruge de generelle indledende afsnit til de opgaver om billedanalyse, som man med jævne mellemrum kan møde spørgsmål om i voksenudlånet.

Politiken

d. 24. nov. 1998