Bøger / faglitteratur / eksamensopgaver under disputatsniveau

Døgnets kævl : Johs. V. Jensens avis "Pressen"

Om Johannes V. Jensens tid som redaktør af dagbladet Pressen. Efter amerikansk forbillede søgte han at skabe en dynamisk avis med fokus på hverdagens puls. Med analyser, gennemgange og originale eksempler på Jensens krydsfelt af journalistik og poesi.

d. 27. juni 2006

Kent Skov

d. 27. juni 2006

Johs. V. Jensen havde en kortvarig og mislykket karriere som pressemand, helt præcist blev det til 26 udgaver af avisen Pressen i løbet af juli måned 1906. Han havde en tidlig og livslang kærlighed til journalistikken, der i begyndelsen optog ham mere end digtningen. Forfatteren konkluderer, at Pressen på trods af JVJs levende og engagerede sprog rent faktisk var en dårlig avis, men at projektet blev afprøvet på et spændende tidspunkt for hans videre liv som forfatter, i krydsfeltet mellem journalistikken og poesien. JVJ var efter sine rejser til USA begejstret for og inspireret af de amerikanske aviser, der var mere direkte i reportagen og beskrivelsen af virkeligheden, og han forsøgte sig også med fotos. MKA beskriver først avisens tilblivelse, opbygning og linje og sætter den ind i en samtidig pressehistorisk ramme, hvor mange småaviser så dagens lys, mens Politikens omlægning fra partiavis til omnibusavis også var en hjemlig inspiration. MKA analyserer også ved flittig brug af citater JVJs sproglige metode og hans brug af digteriske elementer og billeder med sammenligning til det øvrige forfatterskab. Bogen er skrevet på basis af et universitetsspeciale i dansk om JVJs journalistik. En udmærket skrevet lettilgængelig specialitet. For biblioteker med publikum til journalistik og pressehistorie, typisk i byerne med journalist- og litteraturuddannelser.

Jyllands-posten

d. 22. sep. 2006