Bøger / faglitteratur / essays

Det kritiske blik : nykritik, selvkritik, kunstkritik, kulturkritik, politisk kritik, kritik af den kritiske kritik, negativ kritik, den nødvendige kritik : en antologi

Udgivet i forbindelse med Morten Things 60 årsdag.

Kultur- og samfundskritiske essays som belyser kulturhistorie, kulturradikalisme, brandesianisme, sovjetkommunisme og marxisme, arbejderhistorie, jødisk identitet, avantgardekultur, velfærdsstat, køn og seksualitet.

Anmeldelser (6)

d. 10. okt. 2005

Henrik H. Pedersen

d. 10. okt. 2005

Nykritik, kunstkritik, kulturkritik, kritik af den kritiske kritik og først og fremmest kulturradikalitet, er nogle af stikordene. På en måde ganske aktuel set i lyset af de seneste års kulturkamp-debat hvor kulturradikalismen er erklæret død: Men som der står i bogen foregår der til stadighed en radikal kulturel bevægelse "for dybtgående og grænseoverskridende kulturel forandring". Antologien er udgivet i anledning af kultur- og samfundskritikeren dr.phil. Morten Things 60-årsdag. Forfatterne kommer fra forskellige dele af det politiske liv, kultur- og universitetsmiljøet. Bogen og forfatterne kommer i disse kulturkritiske essays vidt omkring med mange former for kritik og analyse. Bl.a. belyses emner som kulturhistorie, brandesianisme, kommunisme og marxisme, arbejderhistorie, jødisk identitet, avantgardekultur, velfærdsstat, køn og seksualitet og desuden er der et essay om billedpornografien. En ordentlig mundfuld som derfor også virker lidt rodet og uoverskuelig. Emnerne er dog forsøgt inddelt i fire overordnede kategorier, hvilket trods alt letter overblikket en smule. Blandt bidragsyderne til bogen kan bl.a. nævnes Bente Hansen, Pil Dahlerup, Jørgen Bonde Jensen, Thomas Bredsdorff, Jette Lundbo Levy og Tania Ørum. Sammenlagt en velskreven og debatskabende bog for et bredt spektrum af kulturfolk og især henvendt til videregående uddannelser og universitetet.

Jyllands-posten

d. 15. okt. 2005

Hans Hauge