Bøger / faglitteratur / rejseførere

Dansk Vestindien : en praktisk rejseguide

En guide der, foruden de traditionelle turiststeder, bringer én lidt udenfor alfarvej og tættere på de historiske steder.

d. 22. nov. 2012

Else Marie Reedtz Cohen

d. 22. nov. 2012

Praktisk rejseguide til den målgruppe, der tager på pakkede rejser, hvor fly og hotel er arrangeret. Egner sig til rejsende med interesse for det historiske Dansk Vestindien og for natur og kultur.

Rejseguiden er skrevet af et par, henholdsvis journalist og historiker, der har været på researchophold i Dansk Vestindien. Dansk Vestindien er palmer, hvide strande og smuk natur. Forfatterne beskriver nutidens Dansk Vestindien og det historiske Dansk Vestindien, der i 1700-tallet havde stor betydning for det danske samfund, for trekanthandel med slaver og Danmark som kolonimagt. De tre øer St. Croix, St. Thomas og St. Jan beskrives hver for sig, deres historie, kultur og natur. Der er for hver ø beskrivelse af historie, bygninger, indbyggere, museer, gode strande, restauranter med angivelse af prisniveau. Der er grundige beskrivelser af udflugter med bil og til fods. Til vandreturene er der tilmed anvisninger på, hvor meget vand, der skal medbringes i drikkedunk. Efter hver øbeskrivelse er der en skitse over øen. Bogen har samme format som serien med titelbegyndelsen "Turen går til" og er illustreret.

Bogen kan sammenlignes med Turen går til Dansk Vestindien, 2009, der er tre år gammel. Den medtager til gengæld rejseforberedelse og rejseveje til øerne og indkvartering.

Grundig bog om Dansk Vestindien. Den opfylder intentionen om en bog til den rejsende, det ønsker at komme tættere på det historiske Dansk Vestindien og lidt væk fra alfarvej.