Bøger / faglitteratur / blandede skrifter

Carl Nielsen til sin samtid : artikler, foredrag, interview, presseindlæg, værknoter og manuskripter. 1. bind : 1891-1925

d. 5. nov. 1999

Bjarni Åkesson Filholm

d. 5. nov. 1999

Der er i forvejen skrevet flere bøger både af og om Carl Nielsen, som er Danmarks største og mest berømte (også internationalt) komponist. Dette grundige tre-binds værk med tekster af komponisten føjer endnu et formidabelt kapitel til Carl Nielsen litteraturen. De to første bind indeholder artikler, værknoter, manuskripter og interviews i alt 242 nummererede tekster, som er inddelt i fire grupper. 1.: de bidrag (hovedgruppen) det har været muligt at identificere/bestemme fuldt ud. 2.: de få tekster hvis oprindelse det ikke har været muligt at opspore. 3.: de almindeligvis ufærdiggjorte efterladte skitser og manuskripter, der ikke blev offentliggjort i mesterens egen levetid og endelig 4.: bilag. Tredje bind rummer et omfattende note- og registerapparat. Det er et kæmpearbejde, der ligger til grund for denne udgivelse. Den giver et indblik i, hvem Carl Nielsen var, dokumenterer hvad han mente om musikfaglige emner men også om en bred vifte af andre almene spørgsmål. Værket (sin størrelse til trods) prætenderer ikke at være komplet; John Fellow anfører i indledningen, at arbejdsindsatsen ved fortsat søgning efter flere tekster ikke længere står i et rimeligt forhold til udbyttet. En arbejdsmæssig og indholdsmæssig bedrift til glæde og gavn for os og eftertiden.

Jyllands-posten

John Christiansen