Bøger / faglitteratur / citater

666 supercitater fra rocken og poppen

En samling af de sjoveste, mest ekstreme og mest tankevækkende citater fra den populære musiks historie.

d. 6. okt. 2010

Carsten Güllich-Nørby

d. 6. okt. 2010

Lidt uforpligtende fordøjeligt guf for de rock-interesserede. Vil typisk tiltrække de relativt mange yngre og ældre som henter læsning på hylden med musik og fx rockbiografier. Sikkert også en værdsat mandelgave.

Anders Houmøller Thomsen, der er dj. og journalist, og Henrik Jeppson, som er musikanmelder bl.a. for Jyllands-posten, samler her det djævelske antal 666, Dyrets tal fra Johannes Åbenbaring, af vid, visdom og humor fra rocken og poppen. Ikke så meget fri dans som frit citat fra karsken bælg. Bladrer man rundt i samlingen, der som et stort minus mangler et stikordsregister, falder jeg over dette citat af Lou Reed, hvor han postulerer: "Hendrix var en af de store guitarister, men jeg er bedre" eller Morrisey som indrømmer: "Jeg blev født på Manchesters hovedbibliotek - i krimiafsnittet". Det vrimler med sjovt og godt, oprørende, charmerende, sødt og ondt, tankevækkende og postulerende, i samlingen. Der er fx musikalske visdomsord fra C.V. Jørgensen: "Danskerne ændrer sig jo efter, hvordan det går med landsholdet". Citaterne er samlet under en række temaer. Citaterne er krydret af Allan Buchs dejlige portrætter af musikkens koryfæer. Til sidst temaet"Citat slut" om døden. Her citeres Bob Marley smukt. "Livet - det er lyset, vi har med at gøre. Ikke døden. Den som ser lyset og som kender lyset, skal leve.".

Der findes flere lignende engelsksprogede samlinger, men ikke andre på dansk.

Sjov, tankevækkende og rørende citatsamling for læsere af musiklitteratur, fx biografier.