Bøger / skønlitteratur til børn / noveller

6 gode grunde til ikke at sove i mørke

Seks gysernoveller. Handlingen udspilles i et nutidigt dansk miljø. Balancen mellem det realistiske og det overnaturlige, død og gru er hårfin og giver fortællingerne troværdighed.

d. 22. jan. 2010

Ulla Møller

d. 22. jan. 2010

En bog for unge fra 12 år, der holder af veldrejet gys. Den kan også bruges i forbindelse med skriveværksteder for unge med forfatterambitioner og til arbejde med genren i de ældste klasser.

Seks gysernoveller og fire "håbefulde unge forfattere". De er alle tilknyttet HUF, en sammenslutning af unge med forfatterdrømme. Kenneth Bøgh Andersen har skrevet forordet, der giver en god introduktion til genren og dens konventioner. Herpå følger de seks gys. Camilla Lindberg bidrager med to spændende og velskrevne fortællinger. De har et godt plot, og hun bør fremhæves for sit gode sprog. Også Tinna Smedegaards to historier kan få hårene til at rejse sig på læserens hoved, og de fungerer flot inden for genrens præmisser, men især "Genvej gennem parken" nærmer sig det trivielle. Camilla Wandahls bidrag har mere karakter af et mareridt, men det er samtidig et godt gys. Jonas Jesus Christiansen har skrevet den længste novelle, der har rigtig meget uhygge- og vesterhavsstemning, men er lidt for lang. Balancen mellem det realistiske og det overnaturlige er hårfin i alle seks noveller og gør hændelserne troværdige.

Netop nu udkommer der flere samlinger af gysernoveller for børn og unge. Bl.a. to af Kenneth Bøgh Andersen, Nis Rasmussen Voododukken - og andre gysere samt flere andre, der ligesom denne vil indfange målgruppen.

Ikke bare fire "håbefulde unge forfattere", men fire talentfulde unge forfattere, som det bliver spændende at læse mere af i de kommende år.

Himmelskibet

Nr. 24 (2010)