Bøger / skønlitteratur til børn / digte

d. 5. apr. 2019

Agnete Elkjær Laursen

d. 5. apr. 2019

Ca. 150 danske sange om naturen og historien. En del nyere her imellem. En del viser, lige fra De tre skalke til Mandalay. Over 100 skandinaviske, engelsk, tyske, franske og israelske sange, heriblandt populære ting som Skip to my Lou og Blowin' in the wind. Ca. 100 da. salmer, alle gode, gl. kendinge og endelig - i denne udg. - udeladt i den for gymnasiet - ca. 150 sange for børn, med absolut overvægt af nyere (Halfdan R. m. fl.). Altså en sangbog med et alsidigt og righoldigt repertoire. / Hovedparten af sangene er becifrede. Der er desuden i de enkelte sange henvist til klaversatsei i Folkehøjskolens melodibog og Den danske koralbog. Klaverakk. til de sange, der ikke findes heri vil udkomme i løsblade. / Om den tekniske side af sagen: Ret lille, men klar typografi. Opsætningen præget af den store stofmængde, altså ikke megen "luft" om satsen. Såvel systematisk som alf. register. Indbindingen - blød plastik - ser ud til at være god. / Alt i alt en sangbog, man nok skalfåglædeaf, også i skolebibliotekernes udlån.

d. 19. dec. 2018

Dagmar Nielsen (børn)

d. 19. dec. 2018

Dette er den mest anvendelige sangbog, der hidtil er blevet udgivet her i landet. Beregnet på enstemmig fællessang på 2.-10. klassetrin rummer den et stort og fortræffeligt udvalg af danske og udenlandske sange. Papirkvalitet, tryk og udstyr ligger helt i toppen og gør sammen med det behagelige A5-format bogen rar at blade i. De fleste af sangene er becifrede, og i indledningen findes den bedste becifringsvejledning, man har set. Hvor det har været muligt, er der henvisning til klaverakkompagnement i Folkehøjskolens melodibog og Den danske koralbog. Øvrige klaverakkompagnemcnter vil udkomme på løsblade beregnet til indsætning i ringbind. Anbefales som en stor fornyelse på området til alle udlånsafdelinger.