Bøger / skønlitteratur til børn / noveller

5 minutter i godnat : Peter Pedal

Korte historier. 13 korte historier om verdens mest nysgerrige abe, Peter Pedal, og hans gode ven, manden med den gule hat.

d. 25. maj 2020

Lone Rahbek Christensen

d. 25. maj 2020

Fin og indbydende samling med 13 historier om den nysgerrige abe, Peter Pedal, og hans ven, manden med den gule hat. Højtlæsning for børn på 4-7 år.

Den første PP-bog udkom i 1941 i USA, og det tyske ægtepar Margret og H.A. Rey skrev i alt 7 historier om PP. Der er efterfølgende udgivet talrige PP-bøger af andre forfattere og illustratorer. En kort overgang kom PP til at hedde "Georg Nysgerrig" i Danmark, men efter massive protester kom han heldigvis til at hedde Peter Pedal igen. Bogen indeholder 13 historier, heraf 3 er skrevet af ægteparret Rey.

Bogen er en fin og hyggelig samling historier om PP. På bagsiden af bogen står, at der er 12 historier, men der er faktisk 13 i alt. 4 af historierne findes ikke på bibliotekerne pt. - hverken som billedbøger eller i andre samlinger. Historien "Peter Pedal lærer at tælle" er forkortet i forhold til billedbogen . I stedet for at gå op til 100, går den kun op til 50, og det er en fordel, da det er ret omstændeligt at skulle tælle samtlige ting hver gang - op til 100.

Der findes en del andre samlinger med PP-historier, bl.a. De allerbedste historier om Peter Pedal, som indeholder 12 historier. Bogen udkommer i Carlsens serie "5 minutter i godnat", og seriens øvrige bind indeholder historier med figurer fra henholdsvis Pixar og Disney.