Bøger / faglitteratur til børn

48 døgn på isen : om Italia-ekspeditionen

Om polarekspeditionen med luftskibet Italia i 1928, der endte med en katastrofe hvor flere af ekspeditionsdeltagerne blev dræbt.

Lars Larsen

d. 2. juli 2001

Efter Drama på isen og En farlig slæderejse (begge 98/34), om Mylius-Erichsens Danmarks-ekspedition og den efterfølgende Alabama-ekspedition omkring 1910, har forfatteren på opfordring taget luftskibet Italias dramatiske forlis og undsætning i sommeren 1928 under behandling. Det er der kommet en rigtig god bog ud af. Med sans for detaljen giver den en spændende og intens beskrivelse af forliset og de efterfølgende mange døgns kamp mod kulde og isbjørne og svingende forhåbninger om redning. Bogen giver også en indgående beskrivelse af de hel- og halvhjertede redningsforsøg, præget af såvel personlige som nationale og politiske ambitioner. De sidste 50 sider handler om ekspeditionslederen Umberto Nobile og de øvrige overlevendes videre skæbne. Luftskibets konstruktion beskrives kort, og der er en oversigt over de medvirkende redningsfly. Til sidst et spændende kapitel om nordpolsekspeditionernes lidet glorværdige historie. Bogen er skrevet i et enkelt og præcist sprog og beretningen ledsages af stemningsskabende tegninger og en del udmærkede kort. Typografien er stor og åben, og afsnittene korte, så bogens mange sider vil ikke virke afskrækkende. Til læsere fra 12 år.

Karsten Boll (skole)

d. 2. juli 2001

I denne fagbog i causerende form har PL genskrevet handlingen på baggrund af kildetekster. Det bliver en medrivende fortælling for elever fra 4. kl., der interesserer sig for opdagelsesekspeditionerne og nogle af de dramaer, der udspillede sig omkring disse. Egenskaber som social adfærd, egoisme, retskaffenhed og ærgerrighed samt begreber som ære, uretfærdighed, inkompetence og oprejsning dækker de handlinger, der sker undervejs. Historien indledes kort med selve forliset af luftskibet "Italia" nord for Svalbard på vej tilbage efter en overflyvning af Nordpolen. Den italienske Umberto Nobile var ansvarlig ekspeditionsleder - og tingene er anskuet fra primært hans synsvinkel. Derefter fortælles den forudliggende historie i brudstykker, mens den egentlige handling dækker de oplevelser, frustrationer, angsttilfælde mv., som følger med i kølvandet af et forlis i de givne forhold. Bogen afsluttes med gode efterskrifter mht. de impliceredes videre levned. Dette er første bog om emnet for børn. Til emnearbejde om opdagelser på mellemtrinnet. PL har tidligere udgivet Drama på isen og En farlig slæderejse (98/34) med samme illustrator.

Folkeskolen

Årg. 118, nr. 49 (2001)