Bøger / faglitteratur

45 myter og halve sandheder om 2. verdenskrig

Forfatterne forklarer, afkræfter eller bekræfter, nogle hårdnakkede myter og halve sandhedder om 2. verdenskrig. F.eks.: 2. verdenskrig begyndte 1. september 1939, Alle SS'ere havde blodtypen tatoveret i armhulen, Simon Spies var nazist, Danmark lod sig frivilligt invadere af Tyskland, 2. verdenskrig sluttede maj 1945, og 40 flere.

d. 15. okt. 2012

Poul Flou Pedersen

d. 15. okt. 2012

Retter sig mod alle historieinteresserede, men bogen kan også bruges mere bredt. Vil tillige være en oplagt anskaffelse på uddannelsesbiblioteker.

De to historikere har begge skrevet flere bøger om 2. verdenskrig. Denne overskuelige og letlæste bog fortjener bred anskaffelse, for den diskuterer nogle af de historier, som mange af os nok lidt for skråsikkert kan bruse ud med, men en historie bliver jo ikke nødvendigvis mere sand af at blive genfortalt mange gange, og det har denne bog mange eksempler på. I den mere alvorlige ende af denne sag er jo også de mennesker, der helt bevidst forsøger at gentage en falsk historie så mange gange, at nogen til sidst tror på den, og her taler vi naturligvis om holocaust-fornægterne og andre, der har interesse i at nedtone nazisternes rædselsgerninger. Det er alene indholdsfortegnelsens i øvrigt dækkende overskrifter, der fortæller om de myter og halve sandheder, der behandles, så det er ærgerligt, at bogen ikke har et stikordsregister.

Bogen kan minde lidt om Lars Bugges bøger om konspirationsteorier, men mest lig er den dog den nye 101 historiske myter fra 2012, som Oldrup også er medforfatter på. I 2007 blev engelske James Haywards 2. verdenskrigs myter og legender udsendt på dansk, og den er noget mere kompakt opbygget.

En lettilgængelig bog om 2. verdenskrig, og den anbefales anskaffet bredt.

Noter / Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF

Nr. 196 (2013)