Bøger / skønlitteratur / billedværker

40 dage i vandørkenen

Fantasifulde fotografier og kortprosatekster, der giver en helt anden tilgang til Venedig end traditionelle rejseguides. Bogen kan appellere til nogle af de mange, der har besøgt byen og oplevet dens magi og hemmelighedsfuldhed, men kan især nydes på dens egne præmisser.

d. 17. juni 2022

Kent Skov Andreasen

d. 17. juni 2022

Titlen spiller på paradokset mellem betegnelsen ørken og byen Venedig, der er emnet for bogen. Altså byen hvor skæbnen og vejene består af (alt for meget) vand, ørkenens diametrale modsætning. Jesper Lützhøft er både musiker, operakomponist og forfatter og står bag bogen, der består af 40 fotografier og 40 prosatekster sammenstillet over for hinanden. Fotografierne, der er i fyldige farver, består fortrinsvis af detaljer af døre, butiksfacader, bygningspartier, trapper og dele af gyder og havnepartier. Teksterne digter og associerer ud fra billederne og bygger dermed op til en samlet ofte poetisk fortælling.

JL's kombination af fotografiske detaljer sat op mod de undersøgende, fabulerende tekster ligger i feltet mellem indsigt, digt, myte og muligt kendskab til, hvad der gemmer sig bag de hemmelighedsfulde døre, skygger og skodder, der vender ud mod de livsvigtige vandveje. Det er en drillende og pirrende bog, der fortæller et andet Venedig frem.

Udover de traditionelle rejseguides findes der et utal af skøn- og faglitterære værker, der omhandler byen eller er ramme om mytiske begivenheder. Manns Døden i Venedig er en af de berømte.