Bøger / faglitteratur til børn

365 bibelhistorier

Bibelhistorie for børn, med en tekst til hver dag i året. Med henvisninger til tekststederne i Bibelen.

d. 18. juni 2012

Hans-Christian Uth

d. 18. juni 2012

På bogens omslag angives målgruppen, idét der skrives: én historie - hver dag - hele året. Der er altså tale om en familiebibel, som kan anvendes til oplæsning for børn i seks- til ti-årsalderen.

365 bibelhistorier hvoraf de 208 er hentet i Det gamle Testamente og de 157 i Det nye Testamente. Hvert opslag rummer én til tre tekster samt ét eller to baggrundsbilleder. I nogle tilfælde er teksten sat på så mørk baggrund, at læsningen vanskeliggøres. De korte tekster, som ind imellem er meget frit genfortalt, er sat i to spalter i en voksen-egnet typografi. Overskrifter, underrubrikker og brødtekster stritter er i tre typografiske retninger. Ved alle tekster henvises til tekststedet i Bibelen. Illustrationerne er farvetegninger i en "Disney-agtig" stil, som dramatiserer, romantiserer og forenkler. Dette gælder også omslaget, som i øvrigt er et rengøringsvenligt og polstret hardback.

Vi har en lang række Bibel-udgaver for børn - mere eller mindre sprogligt bearbejdede. Af illustrerede børnebibler kan nævnes: Sigurd fortæller bibelhistorier, Bibelen - udvalgte fortællinger , Bibelen i boksen og Bibelske historier : fortalt for børn - alle udgivet eller genudgivet i 2010. Nærværende adskiller sig ved sine klichéprægede illustrationer og ofte kraftige omskrivning af teksten.

En familiebibel som næppe er relevant for bibliotekerne, da den fordrer at være til rådighed 365 dage i året.

Kristeligt dagblad

d. 21. juli 2012