Bøger / faglitteratur

21 konciler : de økumeniske konciler i Den katolske Kirke

Udgivet i forbindelse med 50-året for åbningen af det 2. Vatikankoncil 11.10.1962.

Faktuelle oplysninger om koncilernes baggrund og betydning i kirkehistorien.

d. 19. dec. 2012

Jørgen Bartholdy

d. 19. dec. 2012

Teologer, historikere og andre med en faglig interesse for den katolske kirkes og den vestlige verdens udvikling får her et nemt og enkelt redskab til hjælp til at holde styr på, hvad og hvornår forskellige spørgsmål afklaredes i den katolske kirke.

I næsten hele sin 2000-årige historie har kirkelige beslutningstagere med ujævne mellemrum mødtes til topmøder, hvor de har fastlagt forskellige spørgsmål. I 431 definerede de ca. 200 deltagere således dogmet om Maria som gudsføderske, i 1512-17 fordømte de 150 fremmødte filosofier om sjælens udødelighed, mens 2.500 deltagere i det seneste koncil som varede fra 1962-65 bl.a. vedtog en række fornyelser i liturgien. Med den katolske kirkes betydning for den vestlige kultur giver koncilerne et enestående snit gennem to årtusinders vestlige historie. Helge Clausen, der er tidligere seniorforsker på Statsbiblioteket, gennemgår først hvert enkelt koncil i selvstændige kapitler på nogle sider og samler til slut op med et skema over de væsentligste oplysninger om de enkelte konciler i skemaform. Der er ordforklaringer og litteraturliste.

Der er skrevet om enkelte konciler på dansk, men dette er den første oversigt over alle 21.

I kort form, og siden skematisk gennemgår forfatteren kort, hvad der er sket på de 21 konciler, som den katolske kirke har afholdt i sine første par årtusinder.

Kristeligt dagblad

d. 17. jan. 2013