Bøger / faglitteratur / rejsebeskrivelser

21 franske byer : en kulturhistorisk guide til spændende kendte og mindre kendte steder i Frankrig

d. 29. apr. 1996

Liselotte Henriksen

d. 29. apr. 1996

"For mig er glæden ved at rejse i Frankrig uløseligt knyttet til opholdene i de franske byer", skriver radiomanden og forfatteren Jørgen Johansen i forordet, og det er en glæde, han deler med mange Frankrigsrejsende. Hvordan man end rejser gennem landets så utroligt forskellige egne og fantastiske natur er det altid en ekstra oplevelse at ende dagen i en ny by med en anden atmosfære, andre skikke, anden arkitektur, en ny historie. Ikke en af storbyerne, måske en landsby, men helst en provinsby. En af de kendte, men lige så gerne en af dem, der ikke fylder så meget i guidebøgerne. Det er 21 af dem, der præsenteres her på den samme personlige, inspirerende måde som i forfatterens andre rejsebøger, som Græske udflugter (1986) eller Til Santiago (1991). Her er meget "kendte" som Strasbourg, La Rochelle, Arles og Honfleur, men også Millau, Vannes, Autun eller Langres eller helt "ukendte" som Saint-Florentin, Espalion og Pézenas. Gode rastepladser, nogle også mål i sig selv, andre midtpunkter for ture. Spredt ud over hele landet og med rødder i hele den franske historie. De 21 kapitler kan bruges til inspiration, til planlægning, men også "bare" vække minder.

Berlingske tidende

d. 2. juli 1996