Bøger / faglitteratur / rejsebeskrivelser

1996 - indtryk Cambodja - 2012

Om forfatterens oplevelser fra en rejse i 1996 som turist rundt i Cambodja. Udover beskrivelser af hvad han ser, fortæller han også om samfundsforholdene og sit indtryk af stemningen hos den krigshærgede befolkning. Med et kapitel om landets udvikling frem til 2012 og dets fremtid.

d. 6. nov. 2012

Allan Thomsen Volhøj

d. 6. nov. 2012

Til interesserede i Cambodja. En bog der beskriver en rejse i Cambodja og landets historie.

Cambodja er efter sigende et af de smukkeste lande i verden, men årene under diktatoren Pol Pot har ikke gjort noget godt for hverken lokalbefolkningen eller deres kulturarv. I denne bog af Aage Staffe får vi et indblik i, hvad det er for en tilstand Pol Pot har efterladt landet i. Bogen er en skønsom blanding af rejsebeskrivelse, historie og politisk orientering baseret på en rejse til Cambodja i 1996. Staffe har lavet en opdeling således, at tekst sans serif indeholder fakta og tekst med seriffer er personlige beretninger. Der er dog ingen kilder til de fakta, der bliver fremlagt. Bogen er noget af en rodebutik, som er meget svært at læse, da teksterne er lange og kluntede, ubehjælpeligt layoutede og fyldt med stavefejl. Indeholder flere billeder i meget ringe kvalitet.

Ligner meget Staffes andre bøger 1996 indtryk Burma - Myanmar 2012 fra 2012 og 1985 indtryk Bangladesh 2012 ligeledes fra 2012. Af andre bøger om samme emne findes Asien & menneskerettigheder : en vejviser til udvalgte lande, 2010 som er væsentligt bedre og kortere forklarer forskellige asiatiske landes vej til demokrati og menneskerettigheder. Pol Pots smil fra 2009 og Timernes bro fra 2006, bøger Staffe også har brugt i udarbejdelsen af denne bog.

En sympatisk men ujævn bog, hvor udførelsen er langt under normal standard. Bogen mangler en kritisk redaktionel gennemgang.

Informationer og udgaver