Bøger / skønlitteratur / roman

Historisk roman, der både forsvarer den franske revolutions humanistiske grundideer og blotlægger konflikterne bagved.

d. 18. dec. 2018

Niels Jørgensen

d. 18. dec. 2018

Seneste optryk af Hugos højdramatiske klassiker er fra 1958, hvorfor dette smukke optryk vil være ekstra velkomment alle steder, hvor man har måttet kassere gamle udslidte eksemplarer. Det erden smukke 1944-udgave, der er fotografisk reproduceret, en bogmæssig nydelse, inklusive vignetter og forbilledligt letlæselig skrift. Unge læsere vil nok studse over den gamle retskrivning - somdog forhåbentlig ikke skræmmer. Romanen er en af de klassiske skildringer i skønlitterær form af den franske revolution, skrevet . nogle få årtier efter begivenhederne som et flammende forsvar forrevolutionens humanistiske grundideer. Samtidig blotlægger den de sønder-flængende konflikter, som ære, idealisme og humanisme skaber i Vendée-borgerkrigens umenneskelighed. Rent skrivetekniskrummer romanen noget af den virtuoseste Hugo-prosa overhovedet (den løbske kanon, der bliver et symbol på alle destruktive kræfters og ideers skadelige virkninger), selv om meget i bogen kanforekomme Hr. Middelmandteatralsk overdramatiseret, så skal man ikke tage fejl: Det er i virkeligheden den mest dybtfølte af de på dansk foreliggende Hugo-romaner.

Fyens stiftstidende

d. 5. mar. 1984