Bøger / faglitteratur / undersøgelser

150 km/t på en grusvej : om voksnes rammer for efter/videreuddannelse

Denne bog undersøger på basis af en stor spørgeskemaundersøgelse voksenuddannelse i et hverdagslivsperspektiv. Uddannelse, arbejdsliv og familie spiller sammen for de voksne, men hvordan? Bogens titel afslører, hvor dårlige rammebetingelser voksne bydes og byder sig selv i dag for deltagelse i efter/videreuddannelse. Bogen giver også med afsæt i undersøgelsen nogle bud på, hvad arbejdspladserne, familierne og de voksne selv kan gøre for at ændre tingenes tilstand.

d. 10. jan. 2011

Alma Lind Jensen

d. 10. jan. 2011

Bogen er for beslutningstagere indenfor efter- og videreuddannelsessytemet, på arbejdspladser samt i et vist omfang de efter- og videreuddannelsesstuderende og deres familier, idet den blandt andet ser på hvilke forandringsmuligheder der findes.

Bogen sætter fokus på mennesker, der på én gang er voksne erhvervsaktive og studerende voksne familiemennesker. Den er baseret på en større undersøgelse gennemført blandt danske efter- og videreuddannelsesstuderende. Den sætter fokus på rammer og vilkår for disse uddannelsessøgende. Den fortæller, hvorfor de starter, hvordan det ønskeligt kunne se ud, og hvordan uddannelsen i den virkelige verden integreres i arbejds- og familieliv. De efter- og videreuddannelsesstuderende udgør nemlig en samfundsressource, men vilkårene er meget barske og opslidende - heraf titlen. Bogen ser på sit emne såvel i fugleperspektiv som i hverdagsperspektiv. Der redegøres for undersøgelsens metode og udvælgelseskriterier og der opstilles nogle forslag til, hvordan arbejdspladser og samfund kan ændre vilkårene, så det bliver mindre omkostningsfuldt for den enkelte. Bogens forfattere er tilknyttet Aalborg Universitets Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.

Der er intet sammenligneligt.

Bogen bygger på en videnskabelig undersøgelse af efter- og videreuddannelsesstuderendes vilkår i dagens Danmark. Bogen er aktuel, men emne og indhold appellerer til en forholdsvis snæver målgruppe, hvorfor jeg foreslår, den kun anskaffes på store biblioteker.