Bøger / faglitteratur til børn

150 år med grundloven

Grundloven og dens betydning for vores dagligdag i forbindelse med demokrati, folkeafstemning og valg, lighed for loven og afgivelse af suverænitet. Med Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1953 med kommentarer.

Torben Bråe Olesen

d. 7. juni 1999

I dette hæfte udsendt i anledning af grundlovsjubilæet skildres lovens betydning i dag i en række forskellige sammenhænge: dens betydning for demokratiet, frihedsrettighederne, suverænitetsafgivelse og folkeafstemninger, grundlovens grundprincipper samt spørgsmålet om en ny grundlov. Der er også et historisk afsnit om grundlovens tilblivelse og dens historie, samt et afsnit om grundlovens selvmodsigelser i forhold til virkeligheden, f.eks. retten til arbejde. Bogen indeholder en fint kommenteret udgave af grundloven. Teksten er svær og kræver nogen baggrundsviden for at få det fulde udbytte af den faktatunge og bredt favnende bog. Den egner sig til unge fra 14 år og voksne der vil have god og basal viden om emnet. Layout som seriens øvrige bøger, det fungerer og er overskueligt uden at være prangende eller genialt. Der bruges sort/hvide fotos. Dækkende forside i farver. Bagest stikordsregister til teksten samt et særlig godt og detaljeret til grundloven.

Hans-Christian Uth (skole)

d. 7. juni 1999

Selvom 150-årsdagen for grundloven er passeret vil denne bog være relevant et godt stykke ind i det nye årtusinde. Bogen udmærker sig ved at sætte vores gode, gamle grundlov i relation til det liv, vi lever her ved årtusindeskiftet. Der findes således særskilte kapitler om "finurlige bestemmelser" såsom retten til arbejde, benådning og værnepligt, om afgivelse af suverænitet og om særlove. Men bogen gennemgår – naturligvis – også baggrunden for vores grundlov, det repræsentative demokrati, magtdelingen, og frihedsrettighederne. Valg og folkeafstemninger gennemgås, og debatten om behovet for grundlovsændringer behandles. Det hele gøres i et sagligt og nøgternt men moderne sprog, som vil kunne selvlæses af de fleste elever på 9. klassetrin. Her vil bogen være uhyre egnet i undervisningsforløb i samfundsfag, eller i forbindelse med selvstændige opgaver. Derimod vil den nok være for vanskelig til historieundervisningen på 8. klassetrin. Bogen er illustreret med enkelte s/h fotos, og den rummer en god indholdsfortegnelse og et stikordsregister. Som tillæg findes grundlovsteksten aftrykt med forklaringer paragraf for paragraf. Til grundlovsteksten er der udarbejdet et meget omfattende stikordsregister, som i høj grad øger brugsværdien.