Bøger / skønlitteratur til børn / roman

15 grunde til at kværke Rupert

Da 15-årige Matties mor gifter sig med enkemanden Geoffrey følger hans 13-årige søn Rupert med. Mattie og søsteren Molly udsætter Rupert for en veritabel mobning uden forståelse for at også hans liv er forandret.

Ulla Møller

d. 25. nov. 2002

Bogens temaer, sammenbragte familier, familie- og venindeforhold, personlig udvikling, kærlighed og sex interesserer de 12-15-årige piger. De får en underholdende bog, der trods omfanget er ret let at læse, fordi sproget er frisk og ungdommeligt. Det er forfatterens debut, både i England og her, og miljøet er umiskendeligt engelsk. Personerne opleves af hovedpersonen og skildres lidt unuanceret. Omslag og den danske titel lover mere ydre spænding, end handlingen rummer. Det er den 15årige Matildas tilbageblik på det år, hvor hendes fraskilte mor gifter sig med enkemanden Geoffrey. Da han, sammen med sønnen Rupert på 13, flytter ind hos familien, der også omfatter 12årige Molly, udsætter pigerne Rupert for en veritabel mobning både hjemme og i skolen. Først da Matilda tilfældigvis læser Ruperts dagbog, indser hun, at det ikke kun er hendes og Mollys liv, der er forandret. Samtidig med ændringerne i familien oplever hun sin første forelskelse i Sam, skolens Don Juan, der betragter enhver pige som et sexobjekt. I løbet af bogen ændrer Matilda sig langsomt. Hun er ikke længere en teenager, der er mere optaget af sig selv, veninden, kæresten og fester end af det, der sker i hendes nye familie, men en mere moden pige med vilje til at forstå andre.

Lisbeth Thue (skole)

d. 25. nov. 2002

En spændende fortalt roman, der omhandler emnerne: identitet, forelskelse og sammenbragte familier. De relevante emner for målgruppen - elever fra 7. klasse - er spundet ind i fortællingen om to søskende, der efter at have fået ro i sindet og er flyttet - væk fra den voldelige far - bliver konfronteret med moderens nye ven. Lige inden brylluppet bliver pigerne bekendt med, at der følger en dreng på 13 år med til dette ægteskab. Romanen handler om omvæltningen i både de voksnes men specielt de 3 unges liv. Pludselig går realiteterne op for Molly og Mattie. Rupert flytter ind efter brylluppet, og han skal have Mollys værelse, pigerne skal dele værelse, Rupert skal gå i samme skole, og han ligner en nørd. Det næste år er en daglig kamp, med mobning i skolen, skænderier og indbyrdes konflikter hjemme. De unge modarbejder hinanden, snager i hinandens dagbøger og computerfiler, kidnapning af Ruperts rotte samt luren ved nøglehullet, da Mattie har besøg af kæresten. Samtidig handler historien også om, hvordan Mattie bliver kæreste med den eftertragtede Sam, hele skolens macho. Det viser sig at Mattie bliver klogere på lidt af hvert i bogen. Hun indser, at Sam ikke er den eneste ene, og at Rupert har det ret skidt.

Folkeskolen

Årg. 121, nr. 21 (2004)