Bøger / faglitteratur til børn / undervisnings-materiale

14-15-16 : krop, kærlighed & sex

Lene Kristiansen

d. 28. aug. 1996

Janne Hejgaard har opdateret og bearbejdet de 5 emnehæfter i serien Sex i skolen og samlet dem i én bog under den godt signalerende titel 14-15-16. Bogen er i almindeligt format med en flot fotografisk forside, teksten er sat i 2 spalter, og illustrationer består mest af sort/hvide fotos. Layoutet er traditionelt og lidt kedeligt, men indholdet er godt og lige til at gå til. Janne Hejgaard er personlig og direkte. Hun tør tage sig selv og sine meninger med, og det er umådelig rart som læser at kunne mærke personen bag alle oplysningerne og de hjælpende råd, - også når emnerne er krop, kærlig og sex. Ingen formaninger og bedrevidenhed, men ærlighed og respekt. Sex i skolen udkom i 1991 og er stadig brugbar, men det er nu rart at få det hele samlet under samme hat. Selvom titlen siger 14-15-16 og de fleste lånere/læsere nok vil have den alder, kan dem på 12-13 også være med.

Steen Agger (skole)

d. 28. aug. 1996

I 1991 udgav Janne Hejgaard en meget rost serie til seksualundervisning. Den hed Sex i skolen og bestod bl.a. af bøgerne Kroppen, Kærlighed & sex, Cyklus, graviditet & abort, Prævention og Sex & syg. Disse bøger er nu skrevet sammen til én bog, idet der er skåret ned på antallet af illustrationer, casestories og citater fra unge. Det meste af teksten er den samme, men der er sket en vis opstramning og redigering, ligesom statistiske oplysninger om AIDS er ført up to date. Bogen giver de unge god orientering om kroppens udvikling og om følelser, sex og kærlighed. Den er velegnet både til selvstændig læsning for de 14-16-årige og til skolernes seksualundervisning. Men jeg savner altså nogle af de mange casestories, der i de tidligere bøger gav så god mulighed for diskussion på klassen. Der findes mange andre bøger om emnet f.eks. Preben Hertofts Køn, krop og kærlighed fra 1992, der stort set fortæller om samme emner, men som sprogligt ikke forekommer mig helt så veloplagt og serien Sex og unge (nogle fra 1993), der med sine mange diskussionsoplæg er god til skolebrug.

Folkeskolen

Årg. 113, nr. 47 (1996)