Bøger / skønlitteratur / noveller

12 historier om stedsans

Noveller der handler om finde vej, men også om muligheden for at gå vild. Virkelige begivenheder er afsættet, men virkeligheden kan antage besynderlige former, og brydes af tilfældigheder og livet selv.

2007

Marianne Majgaard Jensen

2007

12 noveller om at finde vej og fare vild. De tematiserer den vesteuropæiske kulturs søgen efter sandheden og meningen med livet ved at skabe orden, sammenhæng og helhed. Og fortæller om, hvordan denne søgen ustandselig brydes af tilfældigheder og af livet selv, som undertiden unddrager sig det velordnede. Lige fra Schliemanns søgen efter Troja i 1800-tallet til en tysk polarekspedition i 1930'erne. Ind imellem har vi været med van Gogh i Arles, med et selskab af dampskibsrejsende på vej til Indien og vandret med Kant i Königsberg. Flere af novellerne tager afsæt i historiske hændelser, og herudfra folder fiktionerne sig i lag på lag med stor detaljerigdom. De er som fikserbilleder, hvor man ser en ny fortælling, hver gang man ændrer fokus. Novellerne afspejler stor litterær, historisk og filosofisk viden. Sproget er gennemarbejdet med flotte sætningskonstruktioner, stor rigdom af ord, mange billeder og metaforer. Det er fortællinger, som man kan fordybe sig i, læse langsomt, læse igen og finde arv og påvirkning fra andre forfattere lige fra Blixen til Højholt. På mig virker de undertiden overlæssede i sprog og indhold, så jeg undertiden ikke kan se skoven for bare træer. Målgruppe: litterært og filosofisk interesserede. Hans Henrik Møller (f. 1956) er litteraturhistoriker og har skrevet faglitteratur inden for litteraturvidenskab og romanen Akhnatons torso, 1999.