Bøger / faglitteratur til børn / quizzer

d. 9. juni 2006

Inger Søndergaard

d. 9. juni 2006

Lars Thomas har samlet flere forskellige quizbøger med spørgsmål og svar til flere aldre og i et bredt spekter af emner. Denne nye bog, som især har voksne som publikum minder i sværhedsgrad og opbygning om hans ældre titler som: 1002 nye spørgsmål og svar, 2002 og 1001 spørgsmål og svar, 2001. På samme måde er den opdelt i hovedgrupper. Her er det: Dag og nat, De fire årstider og De fire elementer - og med en underdeling i en række associerede temaer fx. sortseer, frø og kylling, unger, høst, gas, søer etc. Hvert underemne har serier af 20 spørgsmål på de ulige sider, mens svarene står på næste lige side. I en skønsom blanding af varierende sværhedsgrad serveres en række historiske og dagsaktuelle spørgsmål om naturvidenskab, historie, musik, geografi, kultur, film og litteratur m.m. Der er lidt for enhver intelligens, størrelse hukommelse og viden i hovederne på børn fra 14 år. Bogen er bortset fra omslaget helt uden illustrationer, og den henvender sig med sine mange sproglige finurligheder mest til det voksne publikum. En quizbog som supplerer - men ikke fornyer samlingen af de efterhånden mange quizbøger, vi har. Den er oplagt til udfordring men mest til morskab og fornøjelse og en smule lærdom.