Bøger / faglitteratur / erindringer

1000 års glæder og sorger : erindringer

Ai Weiwei fortæller om sin fars og sin egen livshistorie. Gennem disse fortællinger beskrives Kinas historie gennem de sidste 100 år. Et mangefacetteret billede af et land i massiv forandring. Revolution, kulturrevolution og store personlige omkostninger står i centrum. For interesserede i Kinas historie.

d. 2. sep. 2022

Martin Minka Jensen

d. 2. sep. 2022

Kunstneren Ai Weiwei fortæller historien om Kina i de seneste 100 år. Det gør han gennem fortællingen om sin far, Ai Qing, som var en berømt digter. Ai Weiwei voksede op i det nordvestlige Kina, hvor familien var blevet deporteret til, efter at faren faldt i unåde hos det kommunistiske parti. Det blev til 16 år i dette "Lille Sibirien" med strafarbejde og skam. Først da Mao Zedong døde i 1981 kunne de vende tilbage til Beijing. Samtidig forlod Ai Weiwei sin familie i Kina og rejste til Amerika som en af de første kinesiske udvekslingsstuderende. Han blev en del af det kunstneriske miljø i USA, men vendte i 1999 tilbage til Kina som internationalt kendt kunstner og politisk aktivist.

Velskrevet og nærværende beretning om en nation i voldsom forandring. At historien fortælles gennem de personlige historier er med til at nuancere et billede af et land, der på mange måder er så radikalt anderledes end Danmark. Den meget personlige vinkel farver selvfølgelig også udlægningen og giver den en meget subjektiv vinkling.

Fange nummer 9Lille doktor Bao og Lille doktor Bao skildrer også Kinas historie gennem personlige erindringerFange nummer 9 og skildrer også Kinas historie gennem personlige erindringer.

Berlingske tidende

d. 21. aug. 2022

Holger Dahl (f. 1961-09-09)

d. 21. aug. 2022