Bøger / skønlitteratur til børn / roman

100 timers mørke

Emilias far er rektor på hendes skole, og midtpunkt for en shitstorm på nettet; han har angiveligt forelsket sig i skolens lækre pige. Emilia køber i desperation en flybillet til New York, lige før orkanen Sandy rammer byen. Det bliver starten på en helt særlig uge.

d. 29. nov. 2016

Johanne Elvers Madsen

d. 29. nov. 2016

Virkelig god ungdomsbog med høj identifikationsfaktor. Om en rejse, der bliver helt anderledes end forventet. Om nye begyndelser, nye venner, dumme forældre og gryende kærlighed. Om et voksende mod, og om at turde livet. Fra ca. 13 år.

Hollandske Emilia på 14 går på den skole, hvor hendes far er rektor. Han har, måske, forelsket sig i skolens lækre pige på 17. Det er i hvert fald, hvad hele Holland skriver om i en veritabel shitstorm på nettet. Emilia er rasende på sin far, og køber i desperation en flybillet til New York. Her møder hun smukke Jim, og får lov at bo hos den modvillige Seth og hans lillesøster Abby. Snart raser orkanen Sandy over New York, og de fire laver et orkanherberg, hvor de klarer sig under den efterfølgende 100 timers strømafbrydelse. Det er noget af en udfordring for Emilia, der lider af angst for bakterier. Anna Woltz er tidligere udkommet på dansk med Jeg kan stadig ikke flyve.

En meget velfortalt historie om en rejse: i konkret forstand, men i høj grad også en indre rejse, hvor vi følger jeg-fortælleren Emilias udvikling under de dramatiske og helt særlige begivenheder i løbet af et ret kort tidsrum på ca. en uge. Den har yderligere det plus, at den beskriver det hollandsk-amerikanske kulturmøde, der ikke er så langt fra et dansk-amerikansk kulturmøde.

Bogen minder om Moskitoland; de handler begge om en rejse, hvor hovedpersonerne undervejs konfronteres med, og overkommer, deres indre dæmoner.

Informationer og udgaver