Vest for paradis : begravelsespladsernes natur

Med udgangspunkt i det opbrud i naturopfattelsen og dermed også i opfattelsen af døden der sker i oplysningstiden undersøger forfatteren de forestillinger der ligger til grund for den omhu man plejer de døde med i næsten alle kulturer i form af begravelsespladser.

d. 28. aug. 2002

Kent Skov

d. 28. aug. 2002

Den hidtil mest kompetente populærvidenskabelige monografi om menneskets begravelseskultur på dansk. JFJ tager udgangspunkt i den første moderne anlagte vestlige begravelsesplads Pierre Lachaise i Paris fra ca. 1800, der dannede model for de nye anlæg uden for kirkerne i hele den kristne verden. Han bevæger sig herfra både bagud i tid og ud til andre kulturer og traditioner. Bogen er således samtidig et stykke klassisk kultur- og idehistorie med en kontroversiel indgang og meget mere end en mekanisk gennemgang af begravelsesmåder. Bogen er rigt illustreret med fotos af høj kvalitet, hvoraf JFJ har taget en del fra rejser i forbindelse med forberedelsen af bogen. Bogen rummer udover person- og stikordsregistre og en fyldig litteraturliste en særlig leksikondel over emnet. JFJ, der var litteraturprofessor ved Århus Universitet indtil 1992, har flere vægtige værker bag sig, der ofte som denne rækker udover litteraturhistorie i traditionel forstand. Vest for paradis har udover interessekredsen på det specifikke emneområde brede anvendelsesmuligheder inden for flere studieområder og bør blive et standardværk. Om emnet er senest udkommet Wulff: Den sidste have (2000) og Kjær: Livet på kirkegården (1996), men altså ikke nær så omfattende.

Gerhardt Eriksen

Weekendavisen