Bøger / faglitteratur

Pædagogik i sociologisk perspektiv : en præsentation af Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Foucault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens

Denne antologi består af otte introducerende artikler om nogle af de sociologiske tænkere, det spiller en væsentlig rolle i den pædagogiske debat:Karl Marx og Friedrich Engles Émile Durkheim Michel Foucault Niklas Luhmann Pierre Bourdieu Jürgen Habermas Thomas Ziehe Anthony Giddens. Alle artikler er suppleret med litteraturlister med forslag til videre læsning.

d. 2. mar. 2010

Jytte Bræmer

d. 2. mar. 2010

Revideret udgave af en meget anvendt og efterspurgt bog til mange af de korte videregående uddannelser samt efteruddannelse indenfor samme felter, dvs. de socialfaglige, sundhedsmæssige og pædagogiske områder.

Bogen er en kort introduktion til nogle af de mest kendte teoretikere indenfor det samfundsfaglige områder: Marx, Durkheim, Foucault, Luhmann, Bourdieu, Habermas, Ziehe og Giddens. Introduktionerne til de enkelte teoretikere er bygget op efter nogenlunde samme skabelon. En kort introduktion til personen, en gennemgang af hovedtankerne i teorien, samt hvad de betød for samtiden. Bogen er en komprimeret gennemgang af et kompliceret stof, men den er skrevet forbilledligt klart, så det vanskelige stof bliver formidlet på en relativt let tilgængelig måde. En fin introduktion, og hvert afsnit afsluttes med en litteraturliste til uddybende læsning.

Det har ikke været muligt at fremskaffe et ledigt eksemplar til sammenligning, men forordet fortæller, at alle afsnit er gennemskrevne, og analyser og eksempler er blevet moderniserede. 1. udgaven har 10 år på bagen, og når man kaster et blik på bibliotek.dk, lokaliseringerne og udlånsfrekvensen, ser det ud til, at efterspørgslen tilsiger, at der skal nykøbes og suppleres i et større omfang på de danske biblioteker.

En antologi, der i kort form præsenterer nogle af de vigtigste teoretikere indenfor det sociologiske felt.

Dansk pædagogisk tidsskrift

2010, nr. 4