Bøger / faglitteratur / rejsebeskrivelser

Ord i Orientekspressen

Beskrivelser af 12 togture verden over. Beretningerne er en blanding af fakta, stemninger, dufte, situationer og møder med mennesker fra alle kulturer. Om kunsten at rejse, at rejse alene, de praktiske forberedelser og skriveprocessen.

2007

Anny Skov Madsen

2007

Tusindvis af mangfoldige indtryk koges sammen til den fineste fond, når forfatteren Kristan Ditlev Jensen tager os med som kyndig guide på 12 spektakulære togture verden over. Vi er med på hans førstehåndsindtryk, når han kører i bjerge, tunneler og broer i Kina, Indien, Sydamerika, Sydafrika, USA, Europa, Norden, i den tilsyneladende uforanderlige australske ørken og det tætpakkede Japan, der oplevedes som en stor by. Som en anden H.C. Andersen rejser han med alle sanser, og beretningerne med iPoden i ørerne er en god blanding af fakta, stemninger, dufte, situationer og uforglemmelige møder med mennesker fra alle kulturer. I toget er der plads til alle, og undervejs bliver vi også indviet i kunsten at rejse, at rejse alene, de praktiske forberedelser og skriveprocessen. Det er selvfølgelig verden på første klasse, men fine iagttagelser og refleksioner giver høj underholdningsværdi. Alle med rejsefeber i årerne vil kunne glæde sig over den gode skribents iagttagelser, hvor han også inddrager egne barndomserindringer. Gode rejsebeskrivelser er en svær genre, og jeg ville ønske han senere ville uddybe nogle af turene. Artiklerne har tidligere været bragt i DSB's magasin Ud & se.

litteratursiden.dk

d. 10. apr. 2007

Susan von Magius

d. 10. apr. 2007