Bøger / faglitteratur

Læringsteorier : seks aktuelle forståelser

Indhold: Knud Illeris: Læringsteoriens elementer - hvordan hænger det hele sammen? Peter Jarvis: At blive en person i samfundet - hvordan bliver man sig selv? Etienne Wenger: Social læringsteori - aktuelle temaer og udfordringer. Yrjö Engeström: Ekspansiv læring - på vej mod en nyformulering af den virksomhedsteoretiske tilgang. Jack Mezirow: Transformativ læring - overblik, svar på kritik, nye perspektiver. Thomas Ziehe: "Normale læringsproblemer" i ungdommen - på baggrund af kulturelle overbevisninger.

2007

Henrik Munch Jørgensen

2007

Denne bog om læringsteorier er overvejende relevant for studerende på læreruddannelsen og for pædagogiske forskere.

Bogen er en antologi, som indeholder seks artikler, skrevet af seks af verdens mest aktuelle læringsteoretikere, som alle er blevet bedt om, at præsentere deres forståelse af begrebet læring. Samlet giver de seks indlæg et indblik i et forskningsfelt i udvikling og med mange interessante forskningsresultater. Bogen har en teoretisk tilgangsvinkel til emnet og rummer derfor ikke så mange praktiske eksempler, som mange andre pædagogiske bøger. Hvilket gør bogens indhold mere svært tilgængeligt, samtidig med at det påvirker bogen sprogligt.

Læringsteori er et forskningsfelt i udvikling, og der udgives derfor mange nye, gode titler om emnet. Eksempelvis Læringens og tænkningens stil, 2006 og Relationer i skolen, 2006.

En interessant og velfunderet udgivelse om læringsteorier skrevet af nogle af verdens førende forskere indenfor området.

Sygeplejersken

Årg. 107, nr. 21 (2007)