Bøger / faglitteratur / erindringer

Korttegneren og pressefotografen : to dramatiske beretninger om modstandskamp 1943-1945

To modstandsfolk, Agnar Larsen (f. 1923) og Ib Hansen (f. 1923), beretter om deres tid i modstandsbevægelsen, herunder dramatiske historier om aktioner der mislykkes, og om venner der anholdes eller dræbes, samt om hverdagen i Århus under besættelsen.

d. 5. apr. 2011

Steffen Gordon Nielsen

d. 5. apr. 2011

Fængende beretninger der kan læses af alle med interesse for besættelsestiden. De mange flotte fotografier og tegninger, kombineret med en klar og tydelig typografi, gør den særdeles velegnet til det lidt ældre segment.

Kulturredaktøren fra Århus Stiftstidende, Peter Nørskov, har interviewet to aldrende frihedskæmpere og sat tekst på deres beretninger. De to er som personer meget forskellige og kendte ikke hinanden i forvejen, men de supplerer hinanden på fin vis. Vi hører dramatiske historier om aktioner der mislykkes, venner der anholdes eller dræbes, men også en del om hverdagen i Århus under besættelsen. Det var en højspændt tid og det er først for nylig, at de har haft de psykiske overskud til at dele deres historier. Det hele er fortalt i et let og medrivende sprog, og understøttes af et meget flot billedmateriale. Det er den netop afdøde Agnar Larsen, der har begået de flotte akvarelbilleder som fint rammer bogens stemning, og Ib Hansen som har stået for fotografierne. Hansen dokumenterede en del af modstandsarbejdet med sit kamera, og de unikke billeder er medvirkende til at give bogen en høj grad af autenticitet, da vi er med helt derude hvor sprængladningerne placeres. Litteraturliste/ordforklaringer bagerst i bogen.

Der er udgivet mange beretninger om besættelsen, men denne bog hører helt klart til i den gode ende af skalaen. Specielt de mange illustrationer gør den ganske unik.

Spændende og vigtig udgivelse, der fortjener at blive læst på tværs af alle alderstrin.

Berlingske tidende

d. 8. apr. 2011